Naket om superkraften och livstrasslet med ADHD

Kan ADHD vara en superkraft? Georgios Karpathakis, som fick diagnosen först som vuxen, vill hävda att alla svåra saker också kan ha sina mycket goda sidor. Nu kommer hans hoppfulla bok Underbara ADHD ut som lättläst.

Georgios Karpathakis är mycket nöjd med att hans bok nu blir lättläst. Många som har ADHD kämpar också med dyslexi eller andra svårigheter som gör det svårt att läsa.
– Tidigare har jag läst in den som ljudbok också. Med alla tre formerna, vanlig bok, ljudbok och lättläst, så blir boken nu tillgänglig för alla, även för dem som har svårt att läsa och dem som inte har svenska som förstaspråk. Det känns väldigt bra, säger han.

Viktigt att inspirera
Att ADHD inte bara handlar om en superkraft står dock plågsamt klart när man talar med Georgios Karpathakis, som hann bli vuxen innan han fick en diagnos. Först med den, kom nycklarna till att förstå sig själv.
– Man får självklart inte en diagnos för att man mår bra, tvärtom! Men för många innebär det viktiga svar och förklaringar. Att få reda på orsakerna till det som händer i ens liv gör att man kan gå vidare. Det är viktigt att inspirera människor och visa att livet inte tar slut med en diagnos, utan att det snarare kan vara starten på ett nytt kapitel, säger han.

ADHD ska inte sätta gränser
Det nya kapitlet i Georgios Karpathakis liv är verkligt omvälvande, på gränsen till fantastiskt. Han grundade för några år sedan företaget Underbara ADHD, som verkar för att enbart fantasin ska få sätta gränser för den som lever med ADHD. Och 2017 släppte han boken med samma namn. Idag lever han på att sprida kunskap om diagnosen och hålla inspirationsföredrag.
Men fortfarande kämpar han med tusen saker i vardagen, säger han. För superkraften, den massiva energin och hyperfokuset, är också baksidan av myntet.
– Jag kan inte göra något lagom, det är otroligt utmattande. Jag måste planera och styra upp allting i min kalender. Jag kan inte säga nej. Alla sinnesintryck går rakt in utan filter. Och tråkiga saker och måsten – för mig blir de lite som att bestiga Mount Everest.

Kunskap är viktigt
Han anser att alla som har med barn att göra professionellt – pedagoger, idrottsledare, fritidsledare till exempel – bör få grundläggande kunskap om ADHD, så att de kan ge rätt stöd och hjälp till ungdomar som lever med diagnosen.
– Själv blev jag avfärdad som en stökig kille som gillade att stå i centrum, vara clownen i klassen och uppträda allmänt störande. Detta tror jag är ganska vanligt. En tidig diagnos ger mer förståelse i omgivningen och gör det möjligt att klara skolan på ett bättre sätt.

Text: Ann-Sofi Holmgren

 

Tre saker som kan hjälpa den som har ADHD:

Begränsat med intryck. Den som har ADHD har svårt att sortera sinnesintryck, allt går rakt in. Röriga och stökiga miljöer blir därför svåra att hantera.

En tydlig och strukturerad arbetsmiljö. Både den fysiska miljön, uppgifter och instruktioner behöver vara klara och rediga. Ju mindre frågetecken och utrymme för tolkningar, desto bättre.

En förstående omgivning. Den som har ADHD uppträder inte och agerar inte alltid som man förväntar sig. Men det handlar om oförmåga, inte ovilja att göra rätt. Omgivningens förståelse, samt tålamod och lugn förbättrar läget.

 

Läs mer om boken Underbara ADHD här.