Lättlästa biografier gör historien levande

Från Drottning Kristina och Alfred Nobel till Selma Lagerlöf och Astrid Lindgren. Tillsammans har Annelie Drewsen och Cilla Dalén skrivit en rad lättlästa biografier om färgstarka personligheter i olika tidsepoker. De hoppas att böckerna ska väcka lusten att läsa mer – och ge läsaren djupare kunskap om människor och händelser som format vårt samhälle.

Allt började på Twitter. Skolbibliotekarien Cilla Dalén twittrade att någon borde skriva en lättläst biografi om Astrid Lindgren – och Annelie Drewsen, författare och journalist, antog genast utmaningen. Tillsammans bestämde de sig för att göra verklighet av idén.

”Våra personer har spännande liv i sig, men vi kan också smyga in större frågor i texten.”

– Jag arbetade mycket med nyanlända då, säger Cilla Dalén. De skulle läsa om Astrid Lindgren och jag insåg att det är så mycket som vi som är födda här tar för givet. Som Astrid Lindgrens betydelse till exempel. Det behövdes ett enkelt sätt att förmedla det.

Bra för ovana läsare
Arbetet med boken om Astrid Lindgren gav mersmak och sedan dess har Annelie och Cilla skrivit flera lättlästa biografier tillsammans. De tycker båda att just biografin har en viktig roll att spela för ovana läsare. Det personliga lockar att läsa vidare samtidigt som det också blir ett sätt att få större förståelse för historien och samhällsutvecklingen.

– Våra personer har spännande liv i sig, men vi kan också smyga in större frågor i texten, säger Annelie Drewsen. Som att prata HBTQ genom Selma Lagerlöf eller stormaktstiden med Drottning Kristina. Biografin slår flera flugor i en smäll, helt enkelt.

”Ibland måste man läsa en hel bok för att kunna skriva en enda mening.”

Spännande research
Det innebär att biografierna passar väl in i skolans läroplan, både för att ge kunskap om författarskap i svenskan och för diskussion i ämnesöverskridande teman. Eleverna verkar också uppskatta att läsa om verkliga personer.
Annelie och Cilla gör mycket research för sina böcker, genom att läsa tidigare biografier och söka andra källor. Just källkritik och hur man söker information om gamla tider är något de även väver in i texten, för att visa eleverna att information inte är något man bara googlar.

– Research är spännande … och ibland svårt, avslutar Annelie Drewsen. Svårare ju längre tillbaka i tiden man går. Det är också en ännu större utmaning när man ska skriva lättläst och sålla hårt. Ibland måste man läsa en hel bok för att kunna skriva en enda mening.