Arbeta med bilderböcker i klassrummet

Serien om Moa & Ali har visat sig fungera bra som stöd i läs- och skrivutvecklingen på Sfi; framför allt för elever på Studieväg 1. Caroline Olsson arbetar som Sfi-lärare på den kommunala vuxenutbildningen i Halmstad. Hon har med framgång använt serien i sitt arbete med alfabetisering.

Hur arbetar du med serien om Moa och Ali?
– Jag jobbar tematisk och kopplar det till mina elevers egna upplevelser och vardag till exempel när vi läser boken veckan så går vi igenom yrken, klockan, fritid, baka, fika, fest och kärlek.

Vilken betydelse ha lättlästa böcker för att utveckla litteracitet i vuxen ålder?
– Genom att eleverna får möjlighet att börja läsa skönlitteratur på tidigt stadie i sin läsutveckling så får eleverna tidigt träna sin läsförståelse. Jag upplever också att eleverna blir glada över att få läsa en hel bok som de kan få följa under en tid. Att de läser vuxenrelaterade skönlitteratur gör att det inte känns så barnsligt.

5 tips till andra som vill arbeta med lättläst i klassrummet

  1. Samtala runt omkring bilderna tex vad är det för färg på soffan?
  2. Samtala om huvudpersonerna: Hur gammal tror du att Moa är? Utmana eleverna att tänka abstrakt.
  3. I mitt klassrum har vi en regel som säger att när en elev läser högt så måste alla andra elever vara tysta. Skulle eleven som läser behöva hjälp så är det bara jag som får hjälpa eleven. Detta gör att eleverna får läsa i sin takt.
  4. Gör frågor till texten som tränar elevernas läsförståelse på ett tidigt stadie.
  5. Utmana eleverna att tänka ett steg längre genom att ställa frågan – Vad tror du händer sedan? Till exempel när vi läser boken Veckan: Vad tror du att Moa svarar på Alis fråga?

 

Läs mer om böckerna i serien Moa & Ali här.